Her kan du prutte om prisen ~ 3 gode loppemarkeder i København

Perfekt at få dykkercertifikat på Kalymnos

[wpsocialite]

Hvis du ikke allerede har prøvet at dykke, så skynd dig at gøre det ~ det er intet mindre end fantastisk.

På den smukke græske ø Kalymnos blev jeg certificeret PADI Open Water Diver (OWD). Nu ligger den store undersøiske verden blot og venter på, at jeg udforsker den.

Er Grækenland et dykkerparadis?

I juni skulle jeg afsted til Kalymnos, for mig en ukendt græsk ø. Så jeg gjorde, som man nu gør: Jeg googlede og frem på min skærm kom billeder af smukke græske hvide huse, der slynger sig ned af skråningerne og billeder af et yderst indbydende blå hav. Øen kaldes også svampe-øen, fortalte Google. Men jeg tænkte: ‘Er Grækenland et dykkerparadis?’ Det viste sig at være det helt perfekte sted at tage dykkercertifikat. Fokus var på det primære ~ at lære at dykke. I Middelhavet, hvor jeg dykkede, var der ikke mange forstyrrende farvestrålende store fisk, hajer eller koraller. Samtidig er vejrguderne generelt rundhåndet i Grækenland også tidligt på sommeren, så luften var 25 grader og vandet 21.

Bering Rejser var rejsearrangør og jeg skulle bo på Hotel Elies, der er 5 stjernet PADI Diving Resort. Turen gik fra København med fly til Kos, herfra sejlede jeg videre til Kalymnos og til sidst en kort taxatur over til den anden side af den lille ø. Denne taxatur delte jeg med et ungt par fra Frankrig, der skulle på klatreferie og taxamanden var om aftenen violinist i et band på et af øens hoteller. Meget hyggelig og nem transfer fra Kos lufthavn til Hotel Elies. På hotellet blev jeg budt velkommen af de to brødre Mikolas og Nicolas, der driver stedet. De skulle vise sig at blive mine græske onkler: Søde, omsorgsfulde og meget hjælpsomme. At værelset var lidt slidt betød ingenting. Morgenmaden var fornuftig, imens poolen var meget blå og meget indbydende, så indenfor 5 minutter var jeg hoppet i for en dukkert.Hotel

Instruktør er alfa omega for min dykkeroplevelse

Fra første møde med unge 30 årige græske Andreas, der skulle være min dykkerinstruktør, følte jeg mig tryg. Nåede aldrig at blive seriøs nervøs, selvom jeg til tider var ganske presset.

Jeg var priviligeret at være den eneste kursist den uge til PADI undervisningen, der løb over tre dage. Det var ren luksus med enetimer. Dog savnede jeg enkelte gange, at have nogen at sparre og sammenligne mig med, da jeg blev i tvivl om,  jeg var håbløs til at lære dykkerkunsten. Blev beroliget, da Andreas efter første kursusdag sagde til mig: ‘I like you for not giving up easily’.

Viden skaber tryghed

Den teoretiske del foregik som e-learning på engelsk og skulle egentlig gennemføres inden ankomst til Kalymnos. Selvom det var meget letforståeligt og pædagogisk e-learning, fandt jeg det vældig søvndyssende ~ og jeg indrømmer, at jeg ikke var færdig med hele den teoretiske del, da jeg satte mine fødder på græsk jord. Så jeg måtte lave lektier om aftenen efter den praktiske undervisning var slut. Det kan ikke anbefales, for jeg var immervæk træt efter en dag fyldt med at lære en helt ny verden at kende.

En dansk PADI manual, jeg havde lånt af en kollega, var god støtte, specielt til at forklaring af komplekse ting eller oversættelse af fagtermerne. PADI-kursus afsluttes med en teoretisk online eksamen af ca. en times varighed. Jeg følte, at jeg fik den rette viden, således at jeg var godt rustet til at kaste mig ud på dybt vand.Diving

Øvelser først i pool ~ derefter igen i havet

Den praktiske del af undervisningen dækker klargøring af udstyr, de grundlæggende dykketeknikker og øvelser. Elementerne, der trænes under en række øvelser, afvikles først i pool og derefter igen i åbent hav. Der blev øvet at trække vejret igennem inhalator under vand, trykudligne ved op- og nedstigning, opnå vægtløstilstand, brug af BCD-vest, blybælte, tømning af maske under vand, tage udstyr af og på under vand, holde øje med dybde og luftforbrug, kommunikation og meget andet. Det var hårdt arbejde og jeg var udfordret undervejs. Prøvede at føle, at jeg nærmest druknede på under 1 meters dybde i pool, fordi jeg fik slugt en masse vand. Det tog mig nogen tid at lære at skifte fra at trække vejret gennem næsen til gennem munden. Oplevede også, at jeg blev helt tør i ganen ved brug af inhalator og mine kæber blev ømme af at bide sammen for at holde fast på inhalatoren. Prøv at forestille dig hvor hårdt jeg bed sammen, fordi jeg til at begynde med var nervøs for, at den faldt ud af munden på mig, så jeg ikke havde noget luft.

Kurset følger en struktureret og gennemtestet rækkefølge af øvelserne, som instruktøren fulgte nøje og jeg fik lært de relevante færdigheder i den nødvendige rækkefølge. Da jeg var blevet fortrolig med at trække vejret under vand, udstyret og alle teknikkerne (synes dog stadig, det er ulækkert at spytte i masken for derefter at tage den på !?!), skulle jeg på 2. dagen forlade den trygge pool og ud i det store hav.

Diving

Første dyk i åbent hav er uforglemmelig

Bilen blev pakket med udstyret og vi kørte til den nærvedliggende strand. Adrenalinen kom på et endnu højere niveau, mens vi gjorde os klar til mit første dyk i åbent hav. Det var fantastisk at svømme rundt i havet blandt fiskene og blive introduceret til en helt ny verden. På intet tidspunkt var jeg nervøs eller utilpas. Trykken for ørene var der intet af og vand i øret var forsvundet allerede på første dagen. I dykket skulle jeg gennem nogle forskellige øvelser og tiden gik hurtigt. Glad, stolt og lidt lettet var jeg, da vi efter ca. 30 minutter dukkede op af havet igen.

Senere samme dag skulle jeg dykke første gang fra båd. Da jeg sad på rælingen og skulle vælte mig baglæns ned i havet, synes jeg, at jeg tog et af livet store skridt. For mig var der stor forskel på at gå ud fra strand og hoppe vandet i fra båd. Men allerede anden gang var det sjovt at lave baglænsdroppet fra ræling. Min dykker body Steen, der også var grøn indenfor dykning, var med på dyk fra båd og det var godt at høre erfaringer fra hans første dyk. Hele turen blev dokumenteret og billeder findes på Kalymnos Diving Centers Facebook-side.

Frygtede at fare vild på havets bund

Navigation er en vigtig del af dykning og på sidste træningsdyk skulle jeg selv navigere efter kompas. På de øvrige træningsdyk havde jeg ikke skænket det en tanke, hvor jeg befandt mig. Jeg havde bare fulgt med instruktøren. Alle mine sædvanlige metoder til at orientere mig kan ikke bruges i den undersøiske verden, så jeg følte mig rimelig lost og jeg frygtede lidt at fare vild på havets bund. Jeg kunne godt have brugt mere viden og øvelse i brug af kompas og dykkercomputer.

Navlesnoren klippet og jeg blev sluppet løs på 18 meter

Efter tre intense dage stod jeg med PADI OWD certifikatet i hånden. Det var en vild tanke, at jeg nu havde mulighed for at tage ud at dykke, hvor jeg ville, når jeg ville. Men jeg turde faktisk ikke uden min dykkerinstruktør Andreas. Under de fire træningsdyk, jeg havde haft som en del af kursus, havde jeg været meget koncentreret og ganske anspændt. Fx det at tage masken af på 8 meters dybde fik mine stresshormoner på alvorligt overarbejde. Så jeg besluttede at købe et ekstra dyk til 60 Euro, som blev kulminationen på anstrengelserne. Her blev navlesnoret til instruktøren klippet over. Og hold nu fast en fornøjelse at svømme vægtløs rundt som en fisk i det smukkeste blomsterhav på 18 meters dybde til lyden af min egen vejrtrækning. Havde jeg på det tidspunkt mødt en haj, havde jeg blot vinket og mumlet ‘Hej haj’ igennem inhalatoren.

Mit næste dyk har jeg i skrivende stund stadig til gode. Jeg føler mig stadig uerfaren, så jeg vil helst, at næste dyk bliver sammen med en, som kan agere stand-in for dykkerinstruktøren Andreas.Scooter

Scooter på Kalymnos er vand ved siden af cykel i København

På Kalymnos kastede jeg mig for første gang i mit liv ud i at køre scooter. ‘Onkel’ Mikolas var ret bekymret for mit valg, men jeg forsikrede ham om, at når jeg både kan køre bil og cykle i København, så kan jeg også køre scooter på Kalymnos. Med hans telefonnummer i baglommen kørte jeg afsted på eventyr med den lyserøde hjelm på hovedet. For 12 Euro lejede jeg scooter for en dag og nåede næsten hele øen rundt. Skøn tur!

Må sige, at hvis hele verden var ligeså gavmilde og hjælpsomme som grækerne, ville verden være et bedre sted. På min udflugt til den sydlige del af øen skete det, at jeg fik gratis mad, da de ikke tog kreditkort (kontanter havde jeg ikke flere af) og hjælp til at fixe scooter, da den igen brød sammen og fik oven i hatten tilbudt at få en kaffekop gratis …. Der er måske ikke så mange penge i Grækenland, men der er masser af kærlighed og garanti for smukke solnedgange.

Steen, Dede & Joel satte prikken over i’et

På hotellet boede også Steen fra Østerbro og Dede & Joel fra Skotland. Vi havde gode snakke om livet og vores respektive lande, sjove middage, udveksling af tips&tricks både i forhold til dykning og til steder at besøge på øen + alt det løse. Det giver rejsen ekstra krydderi at møde skønne mennesker ~ specielt når man som jeg rejste som solo traveler. Tak til Steen, Dede & Joel for det gode selskab og for at være åbne og imødekommende.

Kalymnos_collage

På Kalymnos kan du også:

Øen er smuk med sine egen golde charme og tilbyder masser af autentisk græsk stemning og mad. Mad og drikke er relativt billigt. Du kan også tage kursus i katring, dyrke morgenyoga på stranden, besøge grotter, vandre i kuperet terræn, ride på hest, tage bådture til andre øer eller Tyrkiet samt mange andre spændende ting. Der er ej heller overrendt af turister.

Kalymnos Diving Center har en FAQ om dykning.

Se flere billeder fra mit PADI-kursus taget af Kalymnos Diving Center.

Kærligst Elin Tabitha

Blogindlæg er også publiceret på AdventureTellers.com