Croquis ~ masser af nøgenhed, hygge og koncentration

Surfing er også for 40+

Efter 7 fantastiske dage i Marokko kan jeg tilslutte mig ‘Surfing er for alle‘. Surfing er en fantastisk og sjov aktivitet ~ og når du har én gang har haft følelsen af at ride på bølgen, så vi du med garanti have mere af samme skuffe. Jeg bliver aldrig en ørn til at surfe, men jeg elsker vandet, bølgerne, boardet og ikke mindst følelsen.

I et års tid havde jeg gået og talt om at tage en Surf & Yoga rejse til Marokko. Min søde kollega havde været afsted til nytår 2014 og hun mente helt bestemt, at det var noget for mig ~ og hun havde ret !

Endelig fik jeg taget beslutningen og booket ferien hos De Brede Planker med afrejse fra København den 20. december 2014. Det betød, at jeg for første gang i mit over 40 årige liv, skulle holde jul uden familien og i et meget fremmed land.

SurfingCollageVejret i december

Marokko har 300 solskinsdage årligt, så muligheden for lidt sol på mine blege skandinaviske kinder var til stede. Vejret var skønt hele ugen med sol og omkring 20 gr. i dagtimerne – dog ganske køligt om aftenen. Vandtemperaturen var omkring 18 grader.

Mennesker fra hele verden mødes i Marokko

England, Irland, USA, Schweitz, Tyskland, Sverige, Finland, Doha, Spanien, Australien, Kina – alle var de der. Unge, ældre, nye, gengangere, øvede, nybegyndere, toptrimmede, ikke trimmede, par og singler. Denne rejseform er helt ideel for solo traveller.

JuleCollage

Livet på surfcampen ‘Surf Star Marocco’

Kl. 4 vågner jeg med et spjæt ~ der kaldes til morgenbøn. Jeg beslutter mig for, at det ikke gælder mig og falder i søvn igen.

Kl. 8.15 starter dagen for alvor med yoga på hotellets tagterrasse med panoramaudsigt over Atlanterhavet. Yoga giver rigtig god mening sammen med surf ~ både for balancen, åndedræt og for smidiggøre dine muskler og led. Om eftermiddagen er der igen yoga i eftermiddagsolen.

Morgenmad serveres i ‘spisesalen’ øverste oppe og der er mulighed for vegetarmad. Frokost medbringes fra campen.

Kl. 10 er der afgang til stranden. Surfcampen råder over flere mini vans, så der er rig mulighed for at at tage til forskellige surfspots eller at nogle tager på udflugt. Surfcampen ligger i det sydlige Marokko i byen Tamraght. Der er 20 surfspots i området.

Alt udstyr er inkluderet i rejsens pris. Udstyret er af god kvalitet, velholdte surfboards & våddragter. Læs også blog om min oplevelse med våddragt.

Livet på standen

Efter hele gruppen har varmet grundigt op inddeles der mindre grupper efter niveau. De meget kompetente og engagerede instruktører sørgede for masser af teori, praksis og motivation. Der surfes formiddag, spises frokost og surf igen eftermiddag indtil turen går tilbage til campen omkring kl. 15.30.

På den brede strand med fint sand kan livet nydes i fulde drag. Der er både kamel- og hesteridning og du kan købe te og kaffe, tæpper, smykker, tøj fra de omvandrende sælgere.

BeachCollage

Livet udenfor surf camp

Tæt på campen ligger et lille hyggeligt massage og hamman, hvor jeg selvfølgelig på juleaftensdag skulle forkæle mig selv med begge dele (pris 2*200 marokkanske dirham). Heldigvis var jeg fra andre på Surfcampen blevet forberedt på, hvad hamman byder på. Det var ganske grænseoverskridende at få vasket hår, blive skrubbet og tørret af en vildt fremmed kvinde, som jeg kun kunne kommunikere med via fagter, da hun talte arabisk & fransk og jeg taler dansk & engelsk. Men hold nu fast hvor var jeg rolig & afslappet, da jeg returnerede til campen efter 2 timer,  hvor min krop var plejet af kyndige hænder og mit sind fyldt med ro.

Paradise Valley ligger i de smukke Berbere bjerge, hvor man kan hoppe i vandet fra klipper og nyde den fantastiske natur. Der blev arrangeret fællestur i campens mini van.

På vejen kan du slå et smut forbi et argan-kooperativer, hvor kvinder fra lokale landsbyer er gået sammen om at producere og sælge arganolie, også kendt som Moroccan Oil.

Paradise

Agadir er en nyere by med mange restauranter, cafeer, hoteller og selvfølgelig standpromenaden og marina. Der er også en rigtig gammel markedsplads, Souk El Had d’Agadir. Her finder du alt mellem himmel og jord. Der er meget lædervarer, guld og sølv, tæpper, messing og andet håndværk.

SoukCollage

Taghazout er en lille fisker by med masser af suft stemning blot 15 minutters gang fra surf campen – eller sagt på en anden måde 19 km nord for Agadir. Her får du en bid af det autentiske Marokko.

Taghazout

Må bare sige: ‘If Work Sucks, Go Surfing!’

Kærligst Elin Tabitha

Mere information

De brede planker

Surf Star Marocco

FAQ

Blogindlæg er også publiceret på AdventureTellers.com